Roto zvyšuje digitální tempo
Leinfelden-Echterdingen – Digitalizace ve výrobě není samoúčelná, ale musí vždy vést ke konkrétním zlepšením pro podnik a jeho zákazníky. Na tomto základě Roto okenní a dveřní technologie (FTT) informuje o dalších cílených projektech průmyslu 4.0. Poté, co celosvětově působící výrobce kování nedávno oznámil svůj vstup do aditivní výroby, nyní poskytuje informace o integraci kolaborativních robotů do výroby. Kromě toho je na obzoru další krok digitalizace v podobě online diagnostiky strojů.
Kolaborativní robot může pracovat v jedné místnosti v těsné blízkosti člověka a v případě možné kolize automaticky sníží svou rychlost až po klidový stav, vysvětluje Dr. Stefan Thiemermann. Podle výrobního ředitele FTT proto nejsou nutné náročné ochranné ploty. Po intenzivní analýze a přípravě byla v polovině roku 2020 zahájena testovací fáze prvního robota v Roto. Byl namontován v maďarském Lövö na automatické balicí jednotce na pracovišti s otočným stolem určeným pro montáž středního dílu. Úkolem nového "kolegy" je stohovat, balit, označovat a ukládat díly přepravované na dopravním pásu do sběrného kontejneru.
Mezitím skončilo zkušební období a systém přešel do běžného provozu. Rozsáhlé praktické zkušenosti získané a vyhodnocené touto technologií posloužily mimo jiné jako důležité parametry pro přesnou specifikaci dalšího robota stejného typu. Bude se také používat pro balení hotových dílů. Za tímto účelem bude přímo přiřazen k montážnímu automatu křídlových nůžek, který například vyrábí kování ve velkém množství a ve dvou různých délkách kování „Roto NX“.
Lövö plánuje, že k této dvojici později přidá i dopravní systém bez řidiče. Má zajistit autonomní doplňování dlouhých polotovarů jak mezi skladem a příslušným strojem, tak mezi balícím článkem a skladem hotových dílů, popisuje Ernö Kocsis úkol této digitalizační technologie. Jak zdůrazňuje jednatel společnosti Roto Elzett Certa Kft., výsledkem je eliminace čekacích dob, a tím celkové zrychlení výrobních procesů.
Pro zákazníky specializované na okenní a dveřní technologii bude mít nová éra robotů, jejichž zavedení se plánuje i v dalších z 15 závodů FTT po celém světě, pozitivní vliv především na kvalitu dodávek. Bude ještě efektivnější, spolehlivější a přesnější.
Bezproblémová výroba
Druhý pilotní projekt digitalizace je naopak stále na začátku "průlomového, ale nenápadně působícího vývoje". Cílem je v podstatě dlouhodobě udržovat funkčnost zařízení sběrem a zpracováním technických dat pomocí umělé inteligence. Konkrétně to znamená: včas rozpoznat možné poruchy strojů, předcházet závažným poruchám, minimalizovat náklady na údržbu a zamezit výpadkům ve výrobě. V konečném důsledku je i zde důležité zajistit zákazníkům výhodu včasného dodání. To dlouhodobě stabilizuje výrobní procesy výrobců oken a dveří.
Za účelem dosažení těchto cílů Roto intenzivně pracuje na online diagnostice strojů. Lövö jako největší výrobní závod v rámci výrobní sítě FTT k tomu nabízí nejlepší podmínky s dobrými 600 zaměstnanci. Mimo jiné disponuje řadou automatických lisů. Na jednom z nich se testuje nový digitální systém. Po úspěšném dokončení pilotního použití, které společnost Kocsis očekává na začátku roku 2022, se plánuje transformace na další závody.
Současné příklady průmyslu 4.0 také potvrzují důslednou realizaci mnohostranné strategie digitalizace, shrnuje Thiemermann. Kromě toho výrobní ředitel vyzdvihuje jejich přínos k "provozní dokonalosti" v oblasti výroby a logistiky a k překonání nadnárodního nedostatku zaměstnanců prostřednictvím další automatizace.
Zpět