Ukázkový projekt Roto intralogistiky
Leinfelden-Echterdingen – Automatizace ve výrobě musí vždy vést ke konkrétním zlepšením pro podnik a jeho zákazníky. Na základě toho nyní společnost Roto Frank Fenster- und Türtechnologie GmbH informuje o dalším dokončeném projektu ve výrobním závodě Leinfelden-Echterdingen. Od října letošního roku přepravuje veškerou výrobní produkci z meziskladu napříč areálem společnosti plně automaticky elektricky poháněný venkovní dopravní vlak bez řidiče. Vlak také plně automaticky vykládá přepravované palety v centru logistických služeb. Nakládka, vykládka a přeprava probíhají autonomně bez ručního zásahu.
Použitím tohoto venkovního vlečného vlaku světový specialista na stavební kování a těsnění opět naplňuje své tvrzení, že je průkopníkem ve využívání inovativních technologií v oboru stavebního kování. Ve Stuttgartu se to setkalo s velkým zájmem průmyslových podniků i mimo tento sektor, které již měly možnost vidět systém u společnosti Roto v provozu.
Optimálně organizovaný tok materiálu
Projekt je zakotven v „Logistické strategii 2025", kterou společnost Roto Fenster- und Türtechnologie přijala v roce 2019. V rámci této strategie bylo definováno několik koncepcí se zaměřením na automatizaci a digitalizaci. Výsledkem je, že od konce roku 2020 dopravní systémy bez řidiče zásobují vnitřní výrobní zařízení prázdnými kartonovými krabicemi a přepravují plné krabice z montážních systémů do meziskladu. Stefan Duge, vedoucí projektu Intralogistics v Leinfeldenu, shrnuje přínosy obou dopravních systémů: „Díky projektu, který byl nyní dokončen, jsme optimálně zorganizovali velkou část vnitřních materiálových toků. Oba dopravní systémy zajišťují velmi vysokou flexibilitu a také plynulý tok materiálu v rámci naší výroby a intralogistiky."
Rychlejší dostupnost pro zákazníky
Přidaná hodnota pro zákazníky je patrná v rychlejší dostupnosti zboží. Duge popisuje vzájemné vazby: „Oba systémy lze používat bez ohledu na počet pracovních směn. To znamená, že zkracujeme dobu průchodnosti díky zachování nepřetržité přepravy materiálu a dílů 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, a to i během špičkového vytížení výrobních kapacit nebo v době dovolených. Výsledkem je, že naše hotové výrobky jsou expedovány rychleji, a jsou tak rychleji k dispozici našim zákazníkům."
Pokud jde o výkonnost dodávek, existují další výhody, které jsou u vnitřního systému částečně samozřejmostí, ale u venkovního systému jsou pozoruhodné. Například venkovní dopravní vlak vyžaduje pouze jednu roční kontrolu, je nenáročný na údržbu, lze jej používat téměř za všech povětrnostních podmínek a v případě potřeby jej lze samozřejmě ovládat i ručně. Oba dopravní systémy poháněné elektromotorem jsou bezemisní, a tudíž ekologicky udržitelné.
Spolehlivě bezpečné
Uvedení venkovního dopravního vlaku do provozu předcházelo intenzivní plánování za podpory dodavatele Neumaier Industry GmbH & Co. KG. Bylo třeba stanovit množství, které se má přepravovat, přesné vlastnosti vozidla, technické a vizuální provedení přestupních stanic a víceúrovňovou bezpečnostní koncepci. Tahač i oba návěsy jsou vybaveny všestrannými bezpečnostními skenery. Ty rozpoznají sebemenší překážku nebo dokonce osobu na trase nebo mezi třemi částmi vlaku a okamžitě zastaví vozidlo.
Osvětlený dopravní vlak se pohybuje po areálu závodu maximální rychlostí 5 km/h. Je vybaven geonavigací, která zajišťuje, že se pohybuje přesně po stanovené trase. Značení jízdních pruhů, informační cedule a rychlostní patníky navádějí a „zpomalují" souběžný provoz nákladních vozidel v areálu podniku tak, aby si vozidla vzájemně nepřekážela.
Technologie válečkových dopravníků
Přesně koordinována byla i komunikace mezi dopravními systémy, protože venkovní dopravní vlak sbírá hotové zboží z meziskladu, a tedy ze stejné haly jako několik ručně ovládaných vnitřních dopravních systémů včetně autonomního vnitřního dopravního vlaku. Při nakládce a vykládce se používá technologie poháněných válečkových dopravníků, která se v průmyslu osvědčila i při nárazníkovém ukládání palet. V souladu s tím jsou dva návěsy venkovního přepravního vlaku rovněž vybaveny válečkovými dopravníky. Každý z nich pojme dvě palety na jednu přepravu.
Všestrannost automatizace a digitalizace
Venkovní přepravní vlak je dalším příkladem důsledné realizace logistické strategie, a tedy i celé ofenzivy společnosti v oblasti automatizace a digitalizace. Přestože systém nelze použít 1:1 na jiných místech, chce Roto „zkušenosti získané z tohoto projektu ve střednědobém horizontu přenést do dalších výrobních závodů", říká výrobní ředitel Dr. Stefan Thiemermann.
Seznam projektů Průmyslu 4.0, které již ve výrobě probíhají, je dlouhý a zahrnuje online záznam strojních a provozních dat, využití kolaborativních robotů, digitální správu náhradních dílů, 3D tisk (aditivní výrobu) a využití brýlí pro holografickou realitu (HoloLens). Thiemermann shrnuje účel a přínosy všech projektů pro zákazníky: „Automatizace a digitalizace jsou klíčovými pilíři naší strategie provozní dokonalosti a sledují cíl poskytovat našim zákazníkům nejlepší kvalitu
a zajistit spolehlivé dodávky."